Zoek op de site:





Gratis inloopspreekuur bij Sportfysiotherapie Eindhoven Noord

Op onze locatie aan de Atletieklaan (in het gebouw van voetbalvereniging WODAN) werken onze sportfysiotherapeuten King Shing Yan en Frank Latour, ook onze manueel therapeut Wouter Oomen is aan SFEN verbonden. King en Frank draaien inloopspreekuren bij voetbalvereniging Acht (voor de voetballers van VV Acht ieder maandag 19.00-19.30 uur) en bij Wodan (voor de voetballers van WODAN iedere donderdag 19.00-19.30 uur). Wouter is iedere woensdagavond bij tennisvereniging Tegenbosch te vinden.








Wat doet SFEN (Sport Fysiotherapie Eindhoven Noord)
  • Tijdens ons inloopspreekuur bekijken we wat je blessure is.
     
  • We helpen je snel van je blessure af.
     
  • Ons inloopspreekuur is GRATIS
     
En verder:
  • We hebben ruime openingstijden om je te helpen. Zowel overdag als tijdens de avonduren. We overleggen wanneer het jou het beste uitkomt.
     
  • Of je nu een taemsporter bent of een solist, het maakt niet uit. Bij SFEN (Sport Fysiotherapie Eindhoven Noord) ben je altijd welkom.
     
  • Wij hebben de beste apparatuur voor je klaar staan om je snel en verantwoord weer blessurevrij te krijgen.
     
  • We zijn professionals, omdat Master Fysiotherapeuten je niet alleen van je blessure af helpen, maar je ook uitleggen hoe je het beste blessures kunt voorkomen.
     
Kortom:

Wil je blijvend plezier houden in je sport en ga je er voor?  Dan gaan wij ook voor een goede begeleiding in jou streven om je doelen te halen.

Vul het formulier in en wij nemen snel contact met je op. Je bent tot niets verplicht en uiteraard is dit alles zonder kosten. Klik naar het formulier.






Spierverrekkingen en spierscheuringen in het voetbal

Bayern München moet Arjen Robben in de cruciale fase van de Champions League mogelijk opnieuw een tijdje missen. Hij liep een spierblessure op aan zijn kuit.

Wat is een spierverrekking/spierscheuring?

Voetbal is een explosieve sport. Kenmerkend voor voetbal zijn: veel korte sprints en versnellingen, plotseling remmen of van richting veranderen en met veel kracht trappen tegen de bal. Daarom is het niet verwonderlijk dat voetballers vaak last hebben van spierverrekkingen en spierscheuringen.

Een spierverrekking is een blessure waarbij de spiervezels worden uitgerekt. Je voelt pijn die je over de hele lengte van je spier voelt en meestal niet goed kan plaatsen Bij een spierscheuring voel je een plotselinge, vlijmscherpe pijn. Een spier kan volledig of gedeeltelijk gescheurd zijn.

 

Spierkrampen

Een spierkramp is een heftige en pijnlijke samentrekking van een spier. Een spierkramp treedt meestal op in de kuiten of de bovenbenen, maar kan in elke spier ontstaan. Meestal ontstaan ze tijdens of na een zware inspanning onder warme omstandigheden, maar ze kunnen ook in rust ontstaan, zoals bij nachtelijke krampen. In de wetenschappelijke literatuur zijn veel theorieën over het ontstaan van spierkrampen bij inspanning.

De meest geaccepteerde theorieën zijn (spier)vermoeidheid en uitdroging (= dehydratie). Als je langer fietst dan je lichaam getraind is of als je intensiever fietst dan je gewend bent, loop je een verhoogd risico op het krijgen van spierkrampen. De precieze reden hiervoor is echter niet bekend. Uitdroging zorgt voor een disbalans van de elektrolyten in de spiercellen. Elektrolyten zijn mineralen zoals natrium, kalium, calcium en magnesium en zorgen ervoor dat cellen normaal kunnen functioneren. Een andere oorzaak is een spierverkorting. In een verkorte spier zijn de spierspoeltjes snel overprikkelbaar, wat kan leiden tot hevige spierkrampen zonder dat er sprake is van vermoeidheid of uitdroging.

Doet u als hardloper aan krachttraining?

Krachttraining heeft een positief effect op de snelheid van hardlopen

Krachttraining voor hardlopers:
Het is algemeen bekend dat hardlopers niet veel aan krachttraining doen. Men is er van overtuigd dat de ontwikkeling van spiermassa een nadelig effect heeft op het hardlopen. Zo denkt men dat een vergrote spierkracht het lopen en de loopsnelheid neagtief zal beïnvloeden. Met als belangrijkste reden dat de loopsnelheden omlaag gaan en dus ook de tijden tijdens wedstrijden.
Hoe lang zit u per dag?

Minder zitten is gezonder dan meer bewegen!

Vijf dagen per week een half uur bewegen. Dat is onze huidige beweegnorm. Maar wie dagelijks een half uurtje sport, houdt nog 23,5 uur over om te zitten en te liggen. Het beweegadvies moet zich volgens bewegingswetenschapper Hans Savelberg daarom niet concentreren op meer bewegen, maar wel op minder zitten.

 

Wat weet u van hardloopschoenen?

Hardloopschoenen


Hardlopen is een sport die veel van het menselijk lichaam vraagt; tijdens het hardlopen komt bij iedere voetstap die gezet wordt een kracht neer op de voet die twee tot drie keer het lichaamsgewicht van de loper bedraagt. Deze kracht wordt vergroot bij sneller lopen en als er vermoeidheid optreedt. Trillingen die ontstaan door deze kracht worden door verschillende weefsels geabsorbeerd. De intensiteit van deze trillingen worden gekoppeld met het ontstaan van hardloop gerelateerde klachten als kniepijn, shin splints, scheenbeenvlies ontsteking, stress fracturen, degeneratieve aandoeningen en spierscheuringen.

Het belang van goed schoeisel ligt voornamelijk in de preventie van blessures doordat de schok beter opgevangen wordt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat schokbelasting op het lichaam tijdens het dragen van hardloopschoenen 33% tot 36% kleiner is in vergelijking met blootsvoets hardlopen.







Groeispurt bij kinderen: extra opletten voor ouders

Je kind schiet de hoogte in, voeten worden groter en armen langer. Wat doet dat met je kind? Waar moet je als ouder opletten?

Kinderen groeien niet gelijkmatig, maar in schokken. Elk kind krijgt te maken met een groeispurt. Bij de een gaat dat wel geleidelijker dan bij de ander. De eerste groeispurt heeft een kind in de eerste twee jaar van zijn leven. Bij meisjes kondigt de tweede grote groeispurt zich aan vanaf tien of elf jaar. Bij jongens gebeurt dat een jaar of drie later. Zij schieten vanaf hun dertiende levensjaar de lucht in. Jongens kunnen in deze fase wel tien centimeter per jaar groeien, bij meisjes is dat twee of drie centimeter minder.

Kinderen en Sport: Hoe voorkom ik blessures?

Kinderen en sport:
Sport is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Naast het feit dat het leuk is, is het algemeen bekend dat sporten grote voordelen kan hebben voor het lichaam op latere leeftijd. Een te hoge bloeddruk, hoog % lichaamsvet, te hoog cholesterol en te weinig lichaamsbeweging zijn indicatoren voor hart en vaatziekten die op vrij jonge leeftijd kunnen worden ontwikkeld. Regelmatige inspanning kan een preventieve waarde hebben voor hart en vaatziekten. Daarnaast kan regelmatige lichamelijke inspanning een positieve invloed hebben op chronische ziekten zoals diabetes (suikerziekte).
Bewegen stimuleert de hersenen.

Veel sport, goed rapport!

Knappe schoolresultaten zijn niet alleen het gevolg van hard studeren. Ook dagelijks bewegen helpt een kind een bank vooruit.
Wat weet u van warming up?

Warming up

De warming-up wordt door vele atleten, coaches en fysiotherapeuten gezien als essentiële voorbereiding om tot optimale prestaties te komen. Maar wat doet die warming-up eigenlijk?

De warming-up is grof gezegd te verdelen in twee categorieën, een passieve warming-up en een actieve warming-up.

Meer weten over sportblessures?

Informatie over sport blessures

De vereniging voor sportgeneeskunde heeft een voorlichting site gemaakt voor sporters: www.sportzorg.nl

Informatie over sport blessures, onderzoek en keuring, oefeningen en voeding zijn op deze site terug te vinden.







Sport Fysiotherapie Eindhoven Noord werkt samen met:
 
Sport Fysiotherapie Eindhoven Noord werkt samen met Elz Eindhoven NoordSport Fysiotherapie Eindhoven Noord werkt samen met Fysiovisie Samenwerkende FysiotherapeutenSport Fysiotherapie Eindhoven Noord werkt samen met Gezondheidscentrum  Achtse BarrierSport Fysiotherapie Eindhoven Noord werkt samen met Medischcentrum Artois Eindhoven
 
 
 
In samenwerking met ELZ (Eerste Lijns Zorg), Fysiotherapie Achtse Barrier, Gezondheidscentrum Achtste Barrier, Medisch centrum Artois, Voetbalvereniging Wodan, Voetbalvereniging Acht en Tennisvereniging Tegenbosch, allen gevestigd in Eindhoven. Lid van het Koninklijke Genootschap Voor Fysiotherapie (KNGF) en Fysiovisie, een vereniging van een selecte groep fysiotherapiepraktijken in Eindhoven en omgeving.

Werkgebied in Eindhoven, Eindhoven Noord; in de wijken Achtse Barrier, Acht, Woenselse Heide, Prinsenjagt, Driehoeksbos, Blixembosch en Vaartbroek.




© Sport Fysiotherapie Eindhoven-Noord | Scipned Beheersysteem | Webdesign Cogem Eindhoven